Snooker, sääntökysymykset

Snookeriin liittyvä keskustelu (säännöt, välineet, kilpailutoiminta yms.)

Valvojat: Tube, Johnny Boyh, Markku Ryytty, Tommi Lamminaho

Vastaa Viestiin
maximi
Viestit: 10
Liittynyt: 07:36 21.02.2020

Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja maximi »

Tämä oli yksi niistä moista keskusteluista, jotka hävisivät palvelinrikon myötä, ja mielestäni olisi ihan aiheellista aloittaa sääntökeskustelusäie uudelleen.

Tämänhetkiset (06/2020) ajantasaiset säännöt, November/Marraskuu 2019, löytyvät BIljardiliiton sivuilta, https://snooker.sbil.fi/saannot/. Sieltä löytyy sekä alkuperäiset viralliset englanninkieliset säännöt että niistä tehty suomenkielinen käännös.

Ne "oikeasti viimeisimmät viralliset" säännöt löytyvät WPBSA:n sivuilta (World Professional Billiards and Snooker Association)
https://www.wpbsa.com/governance/rules-of-snooker/
Max Johansson

Janne Fabricius
Viestit: 9
Liittynyt: 08:38 18.02.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Janne Fabricius »

Onko free ball? Kivi on mennyt pussiin, väripallot jäljellä, Keltainen on kohdepallo ja kiven voi asettaa d-alueelle niin, että sitä voi lyödä suoralla lyönnillä molemmille reunoille. Kuitenkaan sellaista yhtä pistettä ei löydy, josta voisi lyödä keltaisen molemmille reunoille, vaan osumakohdan voi valita siirtämällä kiveä.

Kiitokset etukäteen.

maximi
Viestit: 10
Liittynyt: 07:36 21.02.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja maximi »

Janne Fabricius kirjoitti:
23:49 10.06.2020
Onko free ball? Kivi on mennyt pussiin, väripallot jäljellä, Keltainen on kohdepallo ja kiven voi asettaa d-alueelle niin, että sitä voi lyödä suoralla lyönnillä molemmille reunoille. Kuitenkaan sellaista yhtä pistettä ei löydy, josta voisi lyödä keltaisen molemmille reunoille, vaan osumakohdan voi valita siirtämällä kiveä.

Kiitokset etukäteen.
Mikäli ymmärsin kysymyksen oikein, niin kyseessä on vapaapallo (eli lyöntipallo on snookerissa, sääntö 2.17).

Tässä on "se" juttu tässä:
Kuitenkaan sellaista yhtä pistettä ei löydy, josta voisi lyödä keltaisen molemmille reunoille, vaan osumakohdan voi valita siirtämällä kiveä.
Jotta vapaapallotilannetta ei syntyisi, niin D-alueelta pitää löytyä (yksikin) sellainen kohta josta voi osua kohdepallon molemmille puolille. Se "ei riitä" että paikasta A pystyy osumaan vasempaan reunaan, ja paikasta B oikeaan reunaan, vaan samasta kohdasta pitää pystyä osumaan kohdepallon molemmille sivuille.
Mikäli tällaista kohtaa ei D-alueelta löydy, lyöntipallo on määritelmän mukaan snookerissa, vaikka kyseessä onkin käsipallo.
Toisin sanoen, "valkoista ei voi asettaa D-alueelle niin, etteikö se olisi snookerissa..."

Ja lopuksi lainaus sääntöjen relevantista kohdasta 2.17:

2.17 Lyöntipallo snookerissa (Snookered)

Lyöntipallo on snookerissa, jos yksi tai useampi ei-sallittu pallo estää osittain tai kokonaan osumisen suoralla lyönnillä sallittuun palloon. Jos suoralla lyönnillä on mahdollista osua yhdenkin sallitun pallon molempiin äärimmäisiin sivupisteisiin, yhdenkään ei-sallitun pallon sitä estämättä, lyöntipallo ei ole snookerissa.

(a) Käsipallo on snookerissa, jos osuma sallittuun palloon D-alueelta tai sen rajalta ei ole mahdollinen edellä kuvatulla tavalla.


Edit: typoja korjattu.
Max Johansson

Kepittäjä13
Viestit: 6
Liittynyt: 20:52 14.06.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Kepittäjä13 »

Selvitetäänpä nyt tämä:
Pisteitä pöydällä 35 ja ero 36 pistettä. Pelaaja b tarvitsee yhden snookerin...

Pelaaja a lyö punaisesta ohi, näin ollen pelaaja b sai tarvitsemansa pisteet, mutta voiko pelaaja b pakottaa aan lyömään uudestaan paikasta josta juuri sai tarvitsemansa pisteet (onko miss sääntö heti käytössä)

Olen elänyt käsityksessä että ei ole...

Erik Lindblom
Viestit: 52
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

Oletetaan, että pistetilanne on seuraava: Pelaaja-A: 66 , Pelaaja-B: 30. Pöydällä ovat värit + yksi punainen ts. 35 pelaamatonta pistettä. Lyöntivuoro on juuri siirtynyt Pelaaja-A:lle.

Kun pelaaja A:n lyöntivuoro alkaa, pöydällä olevat pelaamattomat pisteet eivät riitä pelaaja B:lle erävoittoon tai uusintamustalle.

Pelaaja A lyö ja lyöntipallo ei osu sallittuun palloon (=punainen). Ohilyönnistä tuomitaan VIRHE, mutta ei MISSIä, koska ennen Pelaaja A:n lyöntiä "B tarvitsee snookerin". Katso sääntökohta 3.14 (a) (i). Näin ollen pelaaja B ei voi vaatia pallon/pallojen palautusta.

Peli jatkuu pallojen sen hetkisestä asemasta (=oletetaan, että yksikään pallo ei mennyt pussiin ja lyöntipallo ei jäänyt snookeriin). Pelaaja-B päättää, kumpi jatkaa peliä. Sallittu pallo on punainen.

3.14 Virhe ja Miss (Foul and a Miss)

(a) Lyöjän tulee aina, parhaan kykynsä mukaan, pyrkiä osumaan sallittuun palloon tai pal-loon, joka voisi olla sallittu pallo punaisen pallon pussituksen jälkeen. Kun tuomari kat-soo, ettei näin ole tapahtunut, tulee tuomita Virhe ja Miss, ellei

(i) toinen pelaajista tarvitse virhepisteitä ennen lyöntiä tai lyönnin seurauksena, ja tuomari on vakuuttunut siitä, ettei ohilyönti ollut tarkoituksellinen.
Erik Lindblom
snooker tuomari

jusleppa
Viestit: 1
Liittynyt: 23:01 20.09.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja jusleppa »

Hei!

Tuli viikko sitten tuomaroidessani erikoinen tilanne:

Yksi punainen pöydällä ja pahasti snookkerissa kahden värin syleilyssä. Pelaaja A yrittää osua punaiseen siinä onnistumatta. Virhe ja miss. Vapaapallo.
Pelaaja B pyytää vastustajaa jatkamaan jääneestä paikasta.
Tämä sama tapahtuu vielä kolme kertaa uudestaan.
Viidennellä yrityksellä valkoinen kuitenkin jää niin, että vapaapalloa ei tule. Virhe ja miss kuitenkin.
Pelaaja B:lle tulee kuitenkin "aivopieru" ja olettaa jälleen kyseessä olevan vapaapallotilanne.
Hän nimeää kohdepalloksi vihreän ja pelaa sitä. Virhe ja miss. Peli jatkuu normaalisti.

Kysymys kuuluu:
Olisiko minun kuulunut toistaa pelaaja B:n virheellisesti nimeämän pallon väri?

Jussi Leppänen
Kuortane

maximi
Viestit: 10
Liittynyt: 07:36 21.02.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja maximi »

jusleppa kirjoitti:
23:15 20.09.2020
Hei!

Tuli viikko sitten tuomaroidessani erikoinen tilanne:

Yksi punainen pöydällä ja pahasti snookkerissa kahden värin syleilyssä. Pelaaja A yrittää osua punaiseen siinä onnistumatta. Virhe ja miss. Vapaapallo.
Pelaaja B pyytää vastustajaa jatkamaan jääneestä paikasta.
Tämä sama tapahtuu vielä kolme kertaa uudestaan.
Viidennellä yrityksellä valkoinen kuitenkin jää niin, että vapaapalloa ei tule. Virhe ja miss kuitenkin.
Pelaaja B:lle tulee kuitenkin "aivopieru" ja olettaa jälleen kyseessä olevan vapaapallotilanne.
Hän nimeää kohdepalloksi vihreän ja pelaa sitä. Virhe ja miss. Peli jatkuu normaalisti.

Kysymys kuuluu:
Olisiko minun kuulunut toistaa pelaaja B:n virheellisesti nimeämän pallon väri?

Jussi Leppänen
Kuortane
Säännöt eivät periaatteessa vaadi tuomaria toistamaan pelaajan nimeämää väriä, oli kyseessä sitten "normaali" väripallo tai vapaapallo. Sääntö 2.12 sanoo seuraavaa:
12. Nominated Ball
(a) A nominated ball is the object ball which the striker indicates to the satisfaction of the referee, or declares (states verbally), they undertake to hit with the first impact of the cue-ball.
(b) If requested by the referee, the striker must declare which ball they are on.


2.12 Nimetty pallo (Nominated Ball)
(a) Nimetty pallo on kohdepallo, jonka lyöjä osoittaa tuomaria tyydyttävällä tavalla tai nimeää (ilmoittaa sanallisesti) kohdepalloksi ja johon hänen on ensimmäiseksi osuttava.
(b) Tuomarin kysyessä lyöjän on ilmoitettava, minkä pallon hän on valinnut kohdepalloksi.



Itse yritän aina, johdonmukaisesti, toistaa nimetyn värin, oli sitten kyseessä "oikea" lyönti tai virhe, jotta pelaaja on varma että tuomari on kuullut oikein, ja samalla tämä toimii myös toisin päin, eli tuomari varmistaa että hän kuuli oikein. Näissä tilanteissa yleensä pelaaja reagoi ja toistaa värin, jos tuomari ei syystä tai toisesta kuullut kunnolla ja höpöttää omiaan.
Lisäksi, pykälä 5.1 (b) (ii) sanoo näin:
5.1 The referee
(b) The referee shall not
...
(ii) give any indication that a player is about to commit an infringement;


Jos tuomari aina toistaa nimetyn värin sääntöjenmukaisissa lyönneissä, mutta jättää sen tekemättä mahdollisissa sääntöjenvastaisissa lyönneissä, niin minun mielestäni riskinä on, että tuomari antaa pelaajalle "vinkin" että nyt ehkä pelaaja on tekemässä virhettä, ja rikkoo itse tuota 5.1 (b) (ii) -pykälää.
Suosittelen siis johdonmukaisesti aina toistamaan pelaajan nimetyn väripallon.

Vastaus kysymykseen: Ehkä olisi pitänyt toistaa pelaajan nimeämä "vihreä", mutta ei sen pois jättäminen nyt mikään oikeusmurhakaan ole.

Itselläni kävi eräässä ottelussa niin, että pelaaja hajoitti pakan mustasta, ja tilanteesta jäi "touching ball" (eli pallo kiinni punaisessa). Osoitin kyseistä punaista ja ilmoitin "touching ball". Pelaaja asettui lyömään, ja ilmoitti ääneen "keltainen", johon minä toistin "keltainen" (vaikka siis väriä ei edes pitänyt lyödä). Pelaaja tähtäili pari sekuntia, mutta nousi ylös ja totesi: "Mitä minä oikein sekoilen, eihän tässä tarvitse väriä nominoida". Naureskelimme molemmat tilanteelle.

Edit: typo korjattu.
Max Johansson

Erik Lindblom
Viestit: 52
Liittynyt: 23:19 12.11.2015

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Erik Lindblom »

Maxin vastaukseen ei ole mitään korjattavaa.

Tiivistetysti voimme todeta seuraavaa:

ENNEN LYÖNTIÄ: Tuomari toistaa pelaajan ilmoittaman värin, olipa väri mikä tahansa, ja olipa tulossa sääntöjen mukainen tai sääntöjen vastainen lyönti. Ei mitään muita sanoja ja/tai reaktioita.

LYÖNNIN JÄLKEEN: Tuomari antaa tuomionsa ja ilmoittaa pisteet sääntöjen mukaisesti.


Max kertoi omasta kokemuksestaan eräässä ottelussa. Jos asiasta saivarrellaan pilkkua viilaamalla, Maxin ei olisi pitänyt edes naureskella pelaajan kanssa pelaajan sekoilulle. Yhdessä naureskelemalla Max vahvisti pelaajan mietteet.

Sitten loppukevennys: Pelaaja kykenee erottamaan värit ja hänellä ei ole näössä mitään vikaa. Pelaaja on lyömässä väriä ja sanoo: HARMAA. Mitä tekee tuomari ennen lyöntiä ja mahdollisen lyönnin jälkeen?
Erik Lindblom
snooker tuomari

maximi
Viestit: 10
Liittynyt: 07:36 21.02.2020

Re: Snooker, sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja maximi »

Erik Lindblom kirjoitti:
17:17 21.09.2020
<snip>

Sitten loppukevennys: Pelaaja kykenee erottamaan värit ja hänellä ei ole näössä mitään vikaa. Pelaaja on lyömässä väriä ja sanoo: HARMAA. Mitä tekee tuomari ennen lyöntiä ja mahdollisen lyönnin jälkeen?
Tuomari toistaa "harmaa". Tässä viimeistään pelaajan pitää reagoida (kun tuomari toistaa valitun väripallon), eli pelaajan tulee siis korjata nominointivirheensä. Mikäli hän ei niin tee, ja lyö väripalloa, niin virhe 3.11 (b) (iv):n mukaan (pelaaja nimesi sanallisesti "väripallon", muttei osunut siihen). Toki, harmaata väripalloa ei ole, mutta viilataan nyt sitten pilkkua oikein kunnolla, ihan vaan viilaamisen ilosta... :). Ja virhepisteet siis 4, 5, 6 tai 7, riippuen mihin väripalloon hän osuu.

Relevantit pykälät (käytän tässä suomenkielistä sääntökäännöstä): 2.12 (a) ja (b), sekä 3.11 (b) (iv)

2.12 Nimetty pallo (Nominated Ball)
(a) Nimetty pallo on kohdepallo, jonka lyöjä osoittaa tuomaria tyydyttävällä tavalla tai nimeää (ilmoittaa sanallisesti) kohdepalloksi ja johon hänen on ensimmäiseksi osuttava.
(b) Tuomarin kysyessä lyöjän on ilmoitettava, minkä pallon hän on valinnut kohdepalloksi.

3.11 Rangaistuspisteet (Penalty Values)
...
(b) Sallitun pallon tai osallisena olleen pallon arvo riippuen siitä, kumpi on suurempi, kun:
...
(iv) lyöntipallo osuu ensimmäiseksi ei-sallittuun palloon tai nimettyään vapaa pallon ja
lyöntipallo osuu mihin tahansa muuhun kuin nimettyyn vapaa palloon, ellei osuma
ole samanaikainen nimetyn vapaa pallon ja sallitun pallon kanssa;



Sitten, mikäli tuomari tietää että pelaaja näkee värit, ja tuo "harmaa-nominointi" on tehty tahallaan/kiusallaan, niin tuomari voi "jyrähtää" ja varoittaa pelaajaa pykälän 4.1 (a) (ii):n mukaisesti:

4.1 Epäurheilijamainen käytös (Unsporting Conduct)
(a) Siinä tapauksessa, että:
...
(ii) pelaaja käyttäytyy, tuomarin mielestä, tahallaan tai toistuvasti epäurheilijamaisesti;
...
tuomarin tulee varoittaa pelaajaa, että epäurheilijamaisen käytöksen jatkuminen aiheuttaa erän tuomitsemisen vastustajalle.

Varoittaminen on tässä ehkä hieman raju ratkaisu, mutta säännöt antavat tällaiseen(kin) tuomioon mahdollisuuden. Itse ehkä kuitenkin ottaisin pelaajan "epäviralliseen puhutteluun" ja antaisin huomautuksen, riippuen tietenkin tilanteesta.
Kyllä tällaiseenkin "kevennykseen" aika paljon sääntökohtia ja tulkintoja liittyy 8).

"Loppukevennys" #2: Yllä oleva tilanne, pelaaja nominoi "harmaan" (ja tuomari toistaa "harmaa"). Pelajaa lyö punaista palloa. Onko virhe 4 vai 7, eli astuuko pykälä 3.11 (d) (iii) voimaan vai ei ? :lol:

3.11 Rangaistuspisteet (Penalty Values)
...
(d) Rangaistus on AINA seitsemän (7) pistettä, jos pelaaja:
...
(iii) lyö punaista tai vapaa pallon jälkeen punaista peräkkäisillä lyönneillä;
Max Johansson

Vastaa Viestiin